Vlogs, persoonlijke, vaak zelfgemaakte filmpjes, zijn razend populair bij jongeren. Ze worden verspreid via social media. Jongeren laten zich erin zien, geven hun mening, tonen misstanden aan of hangen gewoon rond en chillen met leeftijdgenoten.

Of er echt iets gebeurt in die filmpjes of niet maakt niet uit: populaire vlogs worden toch wel bekeken. Waarom eigenlijk?

Vloggers zijn de nieuwe role models. Spiegelden jongeren zich vroeger aan tv- of popsterren, tegenwoordig volgen ze hun vloghelden. Vloggers als Enzo Knol en Dylan Haegens hebben miljoenen volgers.

Kenmerk van al die vlogs is dat ze ‘echt’ lijken. Met de nadruk op lijken: zowel Enzo Knol als Dylan Haegens hebben inmiddels geoliede vlogfabrieken achter hen staan die dagelijks meerdere vlogs uitspuwen. De ‘huiskamer’ van Dylan Haegens waar hij zijn vlogs opneemt, is in werkelijkheid een studio met decor en meercamera opstelling.

Waarom zijn ze dan toch zo populair?

Ze geven jongeren het gevoel dat het hun vrienden zijn met wie ze dagelijks, in hun eigen tijd en omgeving, los van hun ouders, kunnen uithangen en chillen. En de kunst van het leven afkijken. Hoe gaan hun vlogvrienden om met problemen? Hoe kijken ze aan tegen de andere sexe? Het vlogkanaal is hun eigen hangplek waar volwassenen nauwelijks komen.

Zoek je doelgroep op & spreek hun taal!

Dus als je jongeren wilt bereiken, zul je ze o.a. daar moeten treffen. En ze aanspreken in de taal van nu: via vlogs.

Dat heeft het Jongeren Netwerk Limburg goed begrepen. Ze starten een vlogcollectief vóór en dóór jongeren, met als doel: samen op weg gaan naar meer respect & tolerantie.

Aanleiding daarvoor is een onderzoek waaruit bleek dat jongeren in Noord-Limburg, meer dan elders, de neiging hebben zich in hun eigen subgroep terug te trekken en zich te verschansen achter vooroordelen. Met als gevolg: polarisatie en korte lontjes. Als je er niks aan doet, kun je erop wachten dat het misgaat….Dat tij wil Tolerant Minds keren, door jongeren te laten ervaren dat je, ook al denk je anders over veel dingen, elkaar toch kunt respecteren. En dat je, als je elkaar leert kennen, misschien wel meer met elkaar gemeen hebt dan je dacht.

Wat heb jij aan dit verhaal als ondernemer?

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar meer klanten. En wat je van dit voorbeeld kunt leren, is dat het totaal geen zin heeft je klanten te zoeken op plekken waar ze NIET zitten. Verspilde moeite,

Vraag je dus bij de start van een campagne altijd af:

  1. Waar zitten mijn klanten? Wat is hun hangplek? B.v.
  • Lezen ze een bepaalde krant of vaktijdschrift?
  • Kom je ze online tegen (Facebook, Linkedin, Pinterest, Chapsnat enz.)?
  • Kijken ze naar een bepaald tv programma? Etc.
  1. Afhankelijk van hun hangplek: vraag je af: welke ‘taal’ spreken ze? En gebruik de ‘taal ‘die ze verstaan! Net zoals het voor Tolerant Minds totaal geen zin heeft om te gaan adverteren in het regionale dagblad (jongeren lezen geen krant), heeft het voor jouw doelgroep misschien helemaal geen zin om te gaan vloggen. Of toch wel, als je het goed en verrassend doet?

Rol Zand & Zink

Wij van Zand & Zink zijn er trots op dat we dit project Tolerant Minds vanuit onze expertise als filmmakers mogen begeleiden. Het project moet nog beginnen, maar we zijn nu al genomineerd  voor de Prijs van de Verdraagzaamheid. Leuk toch? Als je wilt, kun je op ons stemmen: http://www.paleisvandeverdraagzaamheid.nl! Dankjewel alvast!

Laat hier je reactie achter! 

Kan video voor jou werken? Download nu de checklist.

Zand & Zink

Tolweg 11
4851 SJ Ulvenhout
T: 076 302 0060
M: 0654738656
E: info@zandenzink.nl

Password Reset
Please enter your e-mail address. You will receive a new password via e-mail.